Placeholder image

مقالات مرتبط

انواع بیماری باشگاه ورزشی + {راه های پیشگیری تضمینی}

انواع بیماری ها در باشگاه ورزشی و معرفی راه های پیشگیری

سالن های ورزشی می توانند محل پرورش باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها باشند. اینها می توانند باعث زگیل، کرم حلقوی، آنفولانزا، استاف و سایر عفونت‌ها شوند. بخش‌های مختلف یک باشگاه، مانند تجهیزات و استخرهای مشترک باشگاه، اغلب زمینه‌ای برای رشد عفونت‌ها هستند. با این حال، اقدامات ساده می تواند شما را از عفونت های رایج پوست و سایر بیماری هایی که به راحتی در حین عرق کردن پخش می شوند، نجات دهد. در اینجا چیزی است که باید در مورد پیشگیری از عفونت های رایج در باشگاه بدانید.

دلیل پخش عفونت در باشگاه‌

بعضی از عفونت‌ها از طریق لمس و ارتباط انسان به انسان منتقل می‌شوند و می‌توانند به بیماری‌های پوستی منجر شوند. دلیلش این است که بعضی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوبی که اطراف باشگاه ورزشی هستند، رشد می‌کنند.

مثال:

طبقات دوش‌های مشترک

کف بدبوی کیف‌های ورزشی

داخل کفش‌های ورزشکاران

در برخی موارد، عفونت‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند نیز ممکن است رخ دهند. محققان خطر عفونت برای افرادی که در باشگاه ورزشی فعالیت می‌کردند، بررسی کردند. آنها دریافتند زمانی که سطوح دی‌اکسید کربن بیشتری وجود داشته باشد ممکن است عفونت‌ها بیشتر از طریق هوا منتقل شوند و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که تعداد بیشتری از افراد در باشگاه حضور داشتند.

انواع بیماری های رایج در باشگاه

در این بخش از مقاله به بیماری‌هایی که ممکن است در باشگاه برای شما به وجود آید را بررسی می‌کنبم و راهکار مناسب برای جلوگیری از آن ارائه می‌دهیم.

عفونت های پوستی در باشگاه

تحقیقات نشان داده است که باکتری‌هایی که منجر به عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی می‌شوند در 10 تا 30 درصد سطوح باشگاه وجود دارند. انواع مختلفی از عفونت‌های پوستی می‌توانند در باشگاه پخش شوند. شما از طریق لمس هر سطحی، از جمله تجهیزات، تشک های بدنسازی و زمین باکتری‌ها را دریافت می‌کنید.

 

میخچه کف پا یکی از رایج ترین بیماری ها بین ورزشکاران

زگیل های کف پا رشد بیش از حد گوشتی پوست هستند که معمولاً در کف پا یافت می شوند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. بسیاری از افراد به HPV مبتلا می شوند اما هرگز متوجه هیچ علامتی نمی‌شوند. برخی از گونه‌های ویروس وظیفه ایجاد انواع مختلف زگیل‌ها و همچنین سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی یا سر و گردن هستند. با راه رفتن با پای برهنه در باشگاه، به خصوص در مناطق مرطوب با گونه‌هایی از HPV مواجه شوید که باعث ایجاد زگیل کف پا می‌شوند.

برای پیشگیری از میخچه کف پا در باشگاه کارهای زیر را انجام دهید:

در قسمت حمام، کمد و استخر از دمپایی استفاده کنید

هر گونه زگیل روی پای خود را خشک نگه دارید

از لمس کردن، خراشیدن یا برداشتن زگیل خودداری کنید

زرد زخم

زرد زخم نوعی عفونت پوستی است که در هر نقطه از بدن یافت می‌شود. عفونت‌ها معمولا منجر به زخم‌هایی می‌شوند که می‌توانند ترشح کنند، ترکیده و پوسته‌ای زرد و پوسته‌دار ایجاد کنند. انواع خاصی از باکتری های استرپتوکوک و استاف عامل اصلی ایجاد لکه‌های قرمز و خارش دار هستند. مانند سایر عفونت‌های استاف، بریدگی یا ساییدگی روی پوست معمولا دری را برای ورود باکتری به بدن شما باز می‌کند. همچنین باکتری‌های استرپتوکوک یا استافیلوکوکوس با دست زدن به دیگر ورزش‌کاران یا اشتراک‌گذاری حوله‌‌ها انتقال پیدا می‌کند. اگر علائمی از زرد زخم دارید، به دنبال درمان آن باشید. به طور معمول برای درمان زرد زخم از آنتی بیوتیک‌ها یا کرم‌های ضد باکتری استفاده می‌شود. همچنین می توانید پوست خود را با صابون ضد عفونی کننده بشویید.

راه‌های جلوگیری از زرد زخم:

شستن مکرر دست ها (اما نه مالش دادن).

استفاده از دستمال و حوله تمیز (اگر عفونت فعال دارید)

اجتناب از هر گونه خراش تاول

درماتوفیتوز یا قارچ پوستی

قارچ‌ها همه جا هستند، از جمله در باشگاه. یکی از شایع ترین انواع عفونت‌های قارچی، کرم حلقوی است. نوعی قارچ به نام درماتوفیت باعث ایجاد کرم حلقوی می‌شود که در محیط‌های گرم، تاریک و مرطوب رشد می‌کند. این قارچ در باشگاه در نواحی مانند کتانی عرق کرده و رختکن حضور دارند.

انواع کرم‌های حلقوی می‌توانند دایره‌های قرمز و پوسته‌دار را در هر نقطه‌ای از بدن شما ایجاد کنند، از جمله قسمت میانی، بازوها و پاها. و در حالی که می‌توانید با پابرهنه راه رفتن در باشگاه به کرم‌های حلقوی مبتلا شوید که با پوشیدن کفش‌های عرق‌کرده، استفاده از جوراب‌های نم و خشک نشدن پاهایتان بدتر می‌شود این بیماری تشدید می‌شود.

برای پیشگیری از کرم حلقوی کارهای زیر را انجام دهید:

 

تعویض جوراب و لباس (از جمله لباس های بدنسازی)

استفاده از حوله یا سایر وسایل شخصی

دوش گرفتن بعد از تمرین و پوشیدن کفش دوش در مکان های مشترک باشگاه

همچنین ایده خوبی است که لباس های خود را مرتب بشویید، اجازه دهید کاملا خشک شوند و در معرض آفتاب قرار دهید.

 

راش پوستی یا بثورات

اگر از استخر یا جکوزی در باشگاه استفاده می کنید که باید مراقب باکتری به ‌نام سودوموناس آئروژینوزا باشید. این باکتری در جکوزی ها یا استخرهایی که مواد ضدعفونی کننده کافی مانند کلر ندارند، رشد می‌کند. این می تواند یک بثورات خارش دار و قرمز ایجاد کند و باعث ایجاد گوش ‌درد در شناگر شود. هم‌چنین بثورات می تواند در اطراف ناحیه معده ظاهر شود. راش پوستی بین چند ساعت تا چند روز روی پوست شما باقی می‌ماند و بعد از آن خود به خود از بین می‌رود.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به راش پوستی پس از شنا، لباس خود را با صابون بشویید. هم‌چنین مطمئن شوید از استخری استفاده می‌کنید که سطح کلر و pH آن حداقل دو بار در روز بررسی می‌شود.

 

عفونت استاف

استافیلوکوک که به عفونت استاف شناخته می‌شود، یکی از انواع باکتری‌هایی است که در محیط باشگاه کمین می‌کند. اما در بیشتر مواقع این باکتری ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند آن‌ها روی پوست یا بدن شما هستند اما باعث عفونت نمی شوند.

باکتری استاف زمانی که شما خراش یا بریدگی روی پوست خود دارید باعث ایجاد مشکل می‌شود. به این دلیل است که باکتری ها می توانند از هر برش یا شکافی هر چند کوچک روی پوست شما به راحتی وارد بدن شما شوند. هنگامی که باکتری استاف باعث عفونت پوستی می‌شود، یکی از قابل توجه ترین علائم، جوش های قرمز است که متورم و دردناک هستند. بیشتر اوقات، باکتری استاف از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند از طریق سطوح مانند تجهیزات باشگاه، لباس و حوله به فرد دیگر منتقل شوند.

برای چلوگیری از ابتلا به این باکتری موارد زیر را رعایت کنید:

پاک کردن وسایل باشگاه قبل و بعد از استفاده

شستن دست ها یا استفاده از ضدعفونی کننده های حاوی الکل

پوشاندن هرگونه بریدگی یا زخم

عدم استفاده از حوله یا سایر وسایل شخصی

 

 

سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا در باشگاه

عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا به راحتی در محیط‌های نزدیک منتشر می‌شوند که باشگاه‌ یکی از این محیط‌ها محسوب می‌شود. هر زمان که شما با یک گروه از افراد در یک فضای بسته دور هم جمع می‌شوید ممکن است عفونت‌ها منتقل ‌شوند.

 

معمولاً، این میکروب‌ها از طریق سرفه و عطسه دیگران منتشر می‌شوند وارد بدن شما می‌شوند. با این حال، آن‌ها می‌توانند از طریق تماس با سطوح آلوده مانند تجهیزات ورزشی و دستگیره‌های درهای باشگاه و سطوح مشترک دیگر نیز منتشر شوند.

 

اگر یک دمبل را بگیرید که ویروس آنفولانزا روی آن است و چشم خود را لمس یا دهان خود را پاک کنید، ممکن است ویروس به شما منتقل شود. بهترین مراقبت در برابر آنفولانزا، دریافت واکسن سالانه آنفولانزا است. همچنین موارد زیر می‌تواند مفید باشد.

 راهکارهای پیشگری از آنفولانزا

به دقت دست‌های خود را بشویید

از ضدعفونی کننده مبتنی بر الکل هنگام حضور در باشگاه و پس از خروج استفاده کنید

اقدامات پیشگیرانه مانند پاک کردن تجهیزات حتی اگر هیچ کس در باشگاه نباشد؛ را جدی بگیرید.

تبخال در باشگاه

ویروس هرپس سیمپلکس که به عنوان تبخال شناخته می‌شود در باشگاه نسبت به سایر عفونت‌ها کمتر است، اما همچنان مهم است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

 

اگر یک زخم تبخال باز را لمس کنید، تبخال وارد بدن شما می شود. تبخال معمولا از طریق تماس نزدیک و شخصی رخ می دهد. با این حال می‌تواند از طریق وسایل مشترک مانند تجهیزات باشگاه و حوله نیز پخش شود. بهترین راه برای جلوگیری از گسترش تبخال، اجتناب از تماس با تبخال قابل مشاهده است که از طریق عدم اشتراک نوشیدنی امکان‌پذیر است.

 

سخن آخر

 

تمام شنیده ها و مطالعات نشان می‌دهند که باشگاه‌ها می‌توانند محیطی برای منتقل شدن بیماری‌های رایج مانند عفونت استاف، کرم‌های حلقوی و سرماخوردگی باشند. اما این موضوع نباید انگیزه‌ای برای اجتناب از حضور در باشگاه باشد.

راه‌های فراوانی برای کاهش یا جلوگیری از این نوع عفونت‌ها وجود دارد. آنها به شیوه‌های بهداشتی مثل شستن دست‌ها، تمیز کردن وسایل و تغییر و شستن لباس‌ها بازمی‌گردند.

به همین ترتیب، مسئولیت شخصی در حفظ بهداشت در باشگاه نقش اساسی دارد. به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است و اتخاذ اقدامات بهداشتی مناسب می‌تواند به شما کمک زیادی در حفظ سلامتیتان در باشگاه بکند.

برند ساتیا اسپرت تولیدات لباس‌های ورزشی زنانه با کیفیت و متنوع را با هدف حمایت از تولید داخل ارائه نمود و با توجه به اوضاع معیشتی مردم، تمام تلاشمان بر این بوده که بتوانیم اقتصادی‌ترین قیمت‌ها را با بالاترین کیفیت برای محصولات در نظر بگیریم و لازمه این امر هم حذف واسطه‌های موجود در بازار بود تا بتوانیم در این شرایط با هزینه ای معقول، کیفیتی که حق مصرف کننده می‌باشد را برای محصولات ورزشی خود داشته باشیم.

آدرس دفترمرکزی: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، نبش کوچه نوروزی، جنب بانک پاسارگاد، پلاک ۱۹۶۵، ساختمان صدف، طبقه ۴، واحد ۱۱

همه درگاهای بانکی

تمامی درگاه‌های پرداخت

اینماد

دارای نماد اعتماد